HTML

Mark Ausztraliaban

2010.09.04-én elindultam Perth-be Magyarországról. Ebben a blogban leirom az élményeimet.

Friss topikok

  • Csanyi_Csaba: Kedves Márk! Felüdülés olvasni a blogod! Nem semmi küzdelmen mentél keresztül, így minden elismer... (2015.09.30. 11:09) Hosszú hallgatás után work visa-val a kezemben!!!
  • Gömb007: látom nagyon bejön a véderes póló:) vagy annyira akciós volt,hogy vettél belőle 31 a hó minden na... (2011.01.21. 23:27) 2010.10.13-26
  • anyadterdekalacsa: Hatalmas GRATULA!!! Koszi a reszletes beszamolot, tovabbi sok sikert a munkadhoz! Es irigykedem az... (2010.12.22. 22:34) That's it!!! (2010.12.12)
  • Az újságírás doktora: @anyadterdekalacsa: Az még nem most lesz... Majd februárban, ha nem Bali lesz... még majd megbeszé... (2010.12.10. 14:54) 2010.11.18
  • TEXchSAW: Mintha a következő filmből látnám a hot dog árust!!! :-))) www.youtube.com/watch?v=1Fnd924PZLo (2010.10.19. 18:33) 2010.10.08-12

Linkblog

That's it!!! (2010.12.12)

2010.12.12. 10:44 Az újságírás doktora

Kedves Napló!

 

A hír igaz. 2 hete most  már, hogy bányamérnökként dolgozok.

Annyira sok minden történt, hogy azt sem tudom, hol kezdjem.

De, mondjuk az elején.

Október 17-én felhívott az HWE Mining Ltd-től a project manager, hogy XY-tól kapta meg az önéletrajzomat, és hogy ők sürgősen keresnek most egy bányamérnököt. Én erre annyit válaszoltam, hogy igen, ez én vagyok. :-)
És hát tényleg sürgősen kerestek, mert egy hét alatt letudtam az orvosi teszteket, vizsgálatot, szerződés-aláírást, és 26-án délután már a Cobham légitársaság Newman melletti Area C nevű bányatérség felé tartó gépén ültem izgatottan.

Nagyon sok minden történt, és félek, nem fogok tudni mindent leírni, de majd a képek segítenek.
Szóval a pozíció.
Az egyik legjobb dolog. NEM junior bányamérnöki pozíciót kaptam. Hanem Project (Mine) Engineer-t, ami hihetetlenül jó dolog. Termelésben dolgozok, közvetlen a Project Manager keze alatt, a supervisor-ok (Akik terepen irányítják a termelést és az embereket) és superintendent-ek (szakértők, szakvélemények…) mellett, illetve velük, illetve most még alattuk, mivel rengeteget kell tanulnom tőlük.
Nagyon jó ez a pozíció, igazából a legjobb, amit kaphattam…sőt, egyáltalán nem is számítottam ilyen jó pozícióra. Esélyét sem láttam, ahány elutasítást kaptam a Junior pozíciókra is…

Nagyon nagy kihívás, tapasztalatom feletti meló, érdekes.,..stb. Ismertek, én az ilyentől nem megrettenek, és nem is izgulok, hanem még jobban motivál. Na, hát a motiváltsággal nincs semmi baj!!! Még amit el lehet erről mondani az az, hogy karrier szempontjából a lehető legjobb helyen vagyok, ebből a pozícióból egyenes az út a jövőben (terveim szerint 5-6-7 év múlva) a Mine manager pozícióba. Röviden tömören minden király.

És nem utolsó sorban a fizetés sem Junior Mining Engineer-nek megfelelő (Amivel én maximálisan meg lettem volna elégedve!!!) , hanem hát hogy mondjam… több! :-)

A roster-em (időbeosztás) a lehető legjobb, 5/2, 4/3 –mas, ami azt jelenti, hogy egyik héten hétfőtől péntekig vagyok a bányában, a másik héten hétfőtől csütörtökig, szóval repülök minden héten oda vissza (1300 km, 1-2 óra), és a hétvégéken mindig Perth-ben vagyok. Ennél jobb nem is lehet.

Az első jegyem.... bizony... megvan ez is. :) az első repülések, szép... Imádok repülni. :)

 Szuper, élvezem!

Munkabeosztás: Ami azt illeti, sokat kell dolgozni. napi 12 óra és nagyon korán kelni. Általában 5:10 és 5:20 körül szoktak vinni kocsival a CAMP-ből (a „kemping”, a hely, ahol lakunk) a bányába, és 6:30-ra érünk vissza. Ez kicsit kemény, de megszokható, és jó. Ami azt illeti nincs igazán semmi bajom a 4:10-4:30 közötti felkeléssel, számomra ugyanolyan nehézségi fokozat, mintha 6:30-kor kellene kelni, szóval nem gáz. Ami baj vele egyedül, hogy 9 körül ágyba kell bújni, mert itt nagyon fontos, hogy kipihent legyen az ember. Ezeknek mindennél fontosabb a biztonság, már-már gyerekesen brutális korlátok között, és ha egy kicsit is hibázol, az utcán találhatod magad. Muszáj kipihentnek lenni, hogy oda tudj mindenre figyelni, és nem utolsó sorban, hogy bírd a munkát, a körülményeket. Nem hétköznapi körülmények között kell dolgozni. Bent az irodában elviselhető minden, mert légkondicionált, de ugye egyáltalán nem csak bent van az ember, kint meg most még csak (!!!) 40 fok van, ami már elég nehéz, de később 50 fokok lesznek napközben. Ezek között a körülmények között nem lehet csak úgy lenni, oda kell figyelni, hogy sokat és egészségesen egyél, rengeteg folyadékot igyál, sok gyümölcsöt egyél, különben egyszer csak nem veszed észre és összeesel a melegben. Na hát ehhez minden szolgáltatva van.

 

A CAMP!!! Egyszerűen csodálatos! Olyan körülményeket teremtenek, hogy ne legyen nehéz ott élni.


A konténer lakások nagyon jó minőségűek, minden héten szépen kitakaritva. Légkodicionáltak természetesen. Én elég szar helyre kerültem, mert vagy legalább 5 perc séta az ebédlőig, parkolóig. De hát ez van. Úgy néz ki a „lakásom”, hogy bemész az ajtón, olyan 3,5 x 2,5 négyzetméteres szoba, egy ággyal, asztallal, ruhásszekrénnyel, Kis tv-vel, kis hűtővel.Aztán abból egy ajtó vezet a fürdőszobámba, amiben van a Wc ülő alkalmatosság, mosdókagyló, és a zuhanyzó.

Ennyi, pont elég, lehetne nagyobb… majd pár év múlva már bekűzdöm magam a VIP részlegbe a Camp másik részén, ahol sokkal nagyobb szobák és fullosabb fürdő van, de végezetül annyira nem számit. Annyira nem sok időt töltesz ott, mivel annyira van idő, hogy hazajössz a bányából, elmész zuhanyozni, kajálni, napi kötelező pár sör a Wet-mess –ben (Pub + kisbolt), aztán haza, egy sorozat, és alvás. Hajnalban kelés.

A Camp-ben van minden, Tenisz pálya, Krikett pálya, kosárlabdapálya, úszómedence (ami nekem nagyon fontos, használom is hetente kétszer), strandröplabda pálya… stb.

 

Az ebédlő (a Dry mess) olyan, mint egy szállodáé, de abból is a fullosabbiké. Leirok pár példát.
Reggeli: kb 12 féle korn flakes, plusz még vagy 5 féle más, amit tejbe apríthatsz, lágytojás, tükörtojás, félig megsütött tükörtojás, rántotta, sült bacon, gomba, bab, tészta, bundáskenyér, salátabár, piritós sütő, melegszendvicssütő, minden. Megkajálod a reggelidet, és előtte vagy utána egyből bepakolod kajás edényekbe az ebédedet, amit majd eszel a bányában.

 Ami általában nem olyan ebéd, mint amit otthon eszel, az itt a vacsora. De itt is van mindig vagy 2-3 féle sült hús (hűtötten már, mikor megérkezel, berakod a hűtőkbe), kétféle rizs, vagy 3 féle húsos szósz, tészta 2-3 féle, olyan pultok, mint ami a Subway-ben van, vagy 5 db, 40 féle felvágottal, salátával, minden… gyümölcsök, alma, narancs, banán, barack, és desszertnek mindig vagy 3 féle süti. Ezt viszed magaddal, és napközben fogyasztod. A vacsora mindig vagy 10 féle sült kaja, amik nagyon finomak!!! Desszertnek van egy csomó féle cucc, sütemény, torta, édességek, fagyi... Inni ihatsz 100%-os narancslevet, szamócalevet, vizet, kiwi levet, ananászlevet, stb.... Jók a szakácsok, persze nem lehet állandóan változatosat enni, de kis kreativitással megoldod, hogy ne unj rá a menzára. Meg hát, na, azért jó ez :-DDD Szóval a konyha az brutál.

 

 

 

Egy reggelim...

Egy vacsim... :-)

 

A pub, a wet mess, az aranyos, két biliárdasztal, egy csocsó asztal, amin senki nem játszik soha, egyszer vettem rá pár embert játszani, de 2 meccs után már nem akartak játszani, mivel kikaptak rendesen, pedig nem eroltettem meg magam, hehehe :-D

Ez a Volkswagen terrorista kisbuszt valamelyik elvetemült hozta, amint láthatjátok, tele van jéggel, közte sörrel, és még világít is... kész... muszáj volt megörökítenem.

Volt egy karácsonyi buli szervezve nekünk egyik nap...

Nagyon jó zenét nyomtak... blues, rock'n'roll... mintha csak a Vianban lettem volna... régi szép idők...

Amit eddig mondtam, az minden ingyenes volt!!!! Kajára egyszerűen nem kell költeni.
Egy sör 2,70 $, ami olcsóbb, mint egy liqueur-shop-ban Perth-ben, meg úgy minden, tök olcsó ott. Tényleg rendszer, és szinte kötelező, a munka utáni sörözés, tele a hely mindig, nagyon szeretem.

Az úszómedence az tök jó, a vize olyan 26 fokos, ami úszásra pont jó, és még le is hűt ebben a nagy melegben. Srácok ez a meleg, ami ott van, az komoly, és még nem is volt részem, csak 42 fokban. Az 50 még durvább. Este is süt a levegő. Mindenhol vörös homokos, minden, viszi a szél is. Minden munkanap után a papír zsebkendőbe vörös anyag távozik az orrodból, mindened vörös lesz. Szegény fehér cipőm 2 hét alatt tönkre ment szinte… Pedig tudok mindig vigyázni arra, hogy ne koszoljam magam össze.

Kb minden 30-40 méterenként van egy mosoda mosó és szárító gépekkel, plusz mindegyik mosodában van breathalyzer (ami egy gép a falon), odamész egy szívószállal, belefújsz, és kiírja az alcohol szintedet, valamint mindegyik mosodában van egy kígyómarás elleni szett.

Igen, kígyók… Hát ez a kellemetlen része még a dolognak, hogy a világ 3 legmérgesebb kígyója is azon a területen lakik, ahol mi. Hehe. :-D
Nem nagyon szokott lenni kígyómarás, mert hát követni kell az íratlan szabályokat. Úgy mész bárhová is, hogy közben pásztázod az utat, ez egyszerűen bele kell evődnie az agyadba, mint egy feltétlen reflex. Nekem egyre jobban sikerül, például most már ezen a hévégén azon vettem észre magam, hogy bárhová mentünk Henivel, pásztáztam az utat, járdát… LOL. Hát ez van. Ha kígyót látsz, szépen gondosan sétálj arrébb, hívd a recepciót, és a kígyóbegyűjtő szolgálat azonnal jön, begyűjtik, és mint tudatos környezetvédők (!!!!), arrébb eső területen szabadon engedik őket. Az ausztráloknál akár börtönbe is juthatsz, ha károsítod a környezetedet, vagy az állatokat. Ez nagyon szimpatikus.
Egy szó mint száz, ezeket a kígyókat nem úgy kell elképzelni, mint a horror filmekben, hogy odalopóznak hozzád és egy váratlan pillanatban megmarnak. Egyszerűen csak oda kell nagyon figyelni, hogy ne botolj bele, mert akkor mivel fél, és védekezik, megmar. És akkor pár perced van. Hát ez van.

De mint egy híres angol komikus mondta: „Ha meghalok, nem fog érdekelni. Tudjátok miért??? Mert ku*vára halott leszek, ba**meg!” hehehe.

Szoktak lenni Barbeque partyk is a dolgozóknak... Eddig a két hét alatt volt kettő... LOL.

Vigyázni kell. Semmi sincs ingyen, semmi sem könnyű. De az aranyigazsága a dolognak az az, hogy nagyon szeretek ott lenni. Nagyon jól érzem magam a természetben, a jó időben, az emberek között, akik mind nagyon kedvesek, egyszerűek. Mindenki köszön mindenkinek, mindenki mosolyog, és senki nem elkeseredett, hiszen Ausztráliában, aki a bányászatban dolgozik, annak nincs miért elkeserednie. A jólét hozza ezt magával. Itt a munkás emberek is nagyon jól keresnek, legalább úgy keresnek, mint a mérnökök. Ez halál komoly!

Jól érzem magam, nagyrészt a munkám miatt is.

Az HWE Mining Ltd- nek dolgozok a Newman, WA-tól kb. 130 km-re lévő Area C nevű bányaüzemben.
Maga a bánya a BHP Billiton Iron Ore-é, mi pedig egy contractor cég vagyunk, aki mindent kitermel a BHP-nek, akinek csak annyi a dolga, hogy adja rá a pénzt, és ő maga értékesítse az ércét a kínaiaknak, vagy akárkinek a Port Hedland-i kikötőjéből.

 Ez az állás eszméletlen jó. Nincs elég tapasztalatom ehhez (ilyen méretű bányászatban, aztán magában az ausztrál bányászatban kevés, illetve „0” szakmai tapasztalatom van), de úgy érzem tehetségem az meg van hozzá, és az elmúlt két hét alatt kijelenthetem, hogy nagyon jó úton haladok. Amit kaptam feladatokat 3-4 hétre, azt már másfél- két hét alatt megcsináltam, szinte. Az elmúlt hét nagyon sikeres volt, be lettem vonva egy új projektbe, ahová olyan számolásokat csináltam (köszönöm Dakó Pisti ezúton is, hogy felfrissítetted a tudásomat az egyetemista tanulmányokból kérdéseimre gyorsan válaszolva), amikhez senki nem értett, és azáltal kivívtam magamnak egy elismerést, a BHP-s nagyfőnök el volt ájulva az anyagtól, amit szerkesztettem a meeting-ekre, és külön magának kért egy másolatot, plusz magától jött oda hozzám, hogy szeretne bevonni a design dolgokba, szóval tervezni fogok vele használva (megtanulva) a Vulcan és Surpac bányászati szoftvereket, amik nélkülözhetetlenek egy bányamérnök számára az Ausztrál bányászatban. Boldog vagyok-e??? :-)

Mielőtt ejtenék pár szót a bányáról  - Kedves bányamérnök kollégák, akik olvassák ezt a blogot!

Akit érdekel részletesebben, vagy még technikai szinten részletesebben is a bányászati dolgok, azok kérem írjatok nekem egy emailt a racz_mark@yahoo.com ra, és egy idő után, ha lesz időm, igyekszem írni nektek egy részletes emailt róla, jó?

A bánya hatalmas. És nem csak nagy, tényleg hatalmas üzem. Évi 65 millió tonna vasérc hagyja el az Area C-t vonatokban, és ehhez évi 110 millió tonna anyagot bányásznak ki (érccel együtt). Van 3 nagy működő bánya az Area C West, Central és East. Ezek egyesével is hatalmasak, és egyszerre működnek, és a jövőben most fog majd elindulni az egybenyitásuk.

A bányák, Area C East, Central és West

Én pedig az új bánya, a Packsaddle 3, azaz P3 bánya nyitásán vagyok project engineer (Ja, amúgy az egyedüli.).

Egy új „hegyoldalakban” alakítjuk ki a terepet arra, hogy nagy üzemben lehessen termelni ott. Már mi is termelünk, de még a nagy részét a bányászati útvonalak kialakítására használjuk fel, illetve depózzuk arrébb az ércet. Az is hatalmas bánya lesz majd. Már most is havi 300.000 köbmétert termelünk ott, ami magyar bányászati oldalról nézve hatalmas, de attól még csak kezdeti fázis.

AREA C:

Alvó szörny... 600 tonnás gépsas.

Ami durva, hogy mennyire bürokratikus egy nép. Azt hinnétek, hogy bürokráciában Magyarország a császár… hát közel sem. Itt a héten volt egy baleset, felborult egy vizes locsoló kocsi az egyik elég nagy lejtésű úton (Ezt a kocsit ne úgy képzeljétek el, mint otthon általában a kamion traktorokból átalakított vizeskocsikat. Ezek elég nagy dömperekből vannak átalakítva, 3 tengelyes hatalmas 38000 literes tartállyal.), és nem az, hogy tegyük arrébb minél gyorsabban, és menjen a termelés tovább… (otthon kb 1 óra fennakadás, és minden a régi), itt mindenféle vizsgáló csoportok jöttek ki, mindenről papirmunka, mindent megtervezni, biztonsági ülések, hatásvizsgálatok, új tervek az út megcsinálására úgy, hogy ne forduljon még egyszer elő…. stb stb.. és még jövő hét közepére sem nagyon remélik, hogy újra lehet majd termelni… Hihetetlen.

Ja meg mindig random szerűen van Drog- és alkoholteszt, én nekem is már kellett mennem a két hetem alatt... Szóval itt nem lehet csak úgy bármit... Óvatosan inni max. :-D

Mindjuk már teszteltük Paul-lal a kollégámmal... 8 sört még meg lehet inni, és 0 % reggel az alcohol szinted... ebbél tovább még nem mentünk egy este... de gondolom, majd eljön az is :-)))

Na mindegy, szóval itt minden lassan megy, mindig kell valakire várni, mindig vannak olyan kötelező folyamatok, amiket előbb meg kell csinálni, és csak utána lehet elvégezni a feladatot, viszont egyik pillanatban ilyen, a másik pillanatban meg sietni kell, hirtelen megcsinálni mindent… érdekes… Bele kell szokni, de menni fog.

Szóval nagyon jó dolog. Együtt dolgozok a Supervisor-okkal, és a Superintendent-ekkel, és terepen segítjük egymás munkáját. Emellett nekem kell majd csinálnom havi beszámolókat a termelés minden részéről, környezetvédelmi feladatok, jelentések, biztonsági emberekkel együtt dolgozni, számolások, kalkulációk, tervezések, beosztások, és minden, amit a Project Manager kér tőlem, aki amúgy nagyon jó fej ember, és láthatóan érti a szakmáját, gyorsan és jól dönt, nagy tudású ember, szerintem. Az idő haladásával az összes kötlség kalkuláció és igénybenyújtás is az én feladatom lesz, plusz mindenképpen a tervezésbe is be akarnak aktivként vonni… MINDEN, AMIRE EGY  MAGAMFAJTA KVALITÁSÚ BÁNYAMÉRNÖK VÁGYHAT. Ennyi.

Hatalmas dolgokat látni, egy varázslatos vidéken, nagy szakmai tapasztalatra szerttenni, sokat tanulni, szeretni munkába járni, élvezni az életet, ezt a life style-t, érezni, szeretni… csinálni.

Még pár kép...

 

 

Az ottani reptér. Egyszerűen mintha bele lett volna épitve a hegyek közé... ledarálva a környezetet, nem kevés pénz lehetett, és ez is megérte a cégeknek...

 

Ilyen busszal visznek:

 

Marótárcsás gép rakodja át a depót a vonatokhoz vezető részre. Jaaa, igen, a vonatok. Egy mozdony mögött 500 (!!!) kocsi fullra megrakva, másfél nap alatt ér Porthedland-ba.. És minden nap megy egy.... Brutál látni, hogy vége nincs a vonatoknak... 

 

Egyenlőre ennyi. Jöjjenek a képek még…

Főnököm gépsas-a... egy Prado

Bányába menet hajnalban...

Még bánya... még camp...

 Munkásruha... (kötelező: hosszú újjú ing, fényvisszaverő csikokkal, hosszú nadrág, szintén csikkal, acélbetétes bakó, napszemüveg)
Bocsánat a "tökörbőlfényképezős"-kép miatt, de hát kit kellett volna megkérnem rá????

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A HWE recruitment cégén keresztül vagyok egyenlőre alkalmazva A Scottfor and Fennessey által. Ilyen van a cég előtt... 

 

 

Géppark... és a háttere kinagyítva, napokig tudnám  nézni: 

 

 

Itt lehet dohányozni... nagyon meleg van ott.

Visszaérkezve Perth-be

Köszönöm mindenkinek, aki bízott bennem, és örülök, hogy rácáfolhattam azokra, akik nem hittek ebben. Itt vagyok Ausztráliában, dolgozok a bányászatban mint mérnök, és építem a jövőmet. Ez volt a cél, ezért adtam fel mindent, most már minden csak rajtam múlik, most már élem az életemet, úgy, és ott, ahogy és ahol szerettem volna. Ez volt Márk kis sikersztorija egyenlőre….

 Remélem, tetszett! :-$  :-)

Üdvözletemet küldöm innen. 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://markinaustralia.blog.hu/api/trackback/id/tr942510427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ÁgiMádról:) 2010.12.13. 22:45:05

Hát Márk, büszke vagyok :) azt kell mondjam... véééééééégreeeeee :)
Meg azt, hogy a bejegyzésed vége olyan, mint egy könyv utolsó bekezdése :D Komoly :D ...

pocsolya 2010.12.16. 19:20:51

Gratulálok barátom, de egy kicsit szomorú is vagyok amiért olyan messze vagy. Sajnos ahogy a jelen dolgok állnak, nagyon úgy fest, hogy nem jössz többé Magyarországra csak látogatóba és bár amíg itthon voltál akkor sem lógtunk már annyit együtt mint régen, de azért hiányzik egy kicsit, hogy felhívjon valaki 0:30-kor, hogy "Gyere fel inni! (vagy jegyzetelni:)"

anyadterdekalacsa 2010.12.22. 22:34:35

Hatalmas GRATULA!!! Koszi a reszletes beszamolot, tovabbi sok sikert a munkadhoz! Es irigykedem az 50 fok miatt!!! Nalunk a heten egy napra volt 31 fok, aztan elmult. Most meg cidri van... Megint... Picsaba ma'.

Egyebkent nem lehet belole problemad, hogy a banyarol keszitesz fotokat, amiket felteszel egy nyilvanos blogba?

Na, puszi neked, meg kellemes karacsonyt! Szilvesztert hol unnepled? Banya vagy Perth?
süti beállítások módosítása